Menütervezés és bevásárlás okosan | Fa Kinga: Konyhapénzből nyaralás

Orbán Szilvi | június 16, 2017

Most, hogy lakástulajdonosok lettünk (bizony, még most is hihetetlen) és nyakunkba vettük a törlesztőrészleteket, így még jobban oda kell figyelnünk arra, hogy mire, illetve mire mennyit költünk. Mindig is próbáltam követni a kiadásainkat, gyűjtöttem a blokkokat, de valahol mindig elment a dolog, hó végére sosem sikerült egy átfogó képet kapni arról, hogy mennyit költöttünk.

Míg nagyanyáinknak természetes volt, hogy kockás füzetben vezetik a bevételeket és a kiadásokat, addig nekünk, a modern kor gyerekeinek már tanulni kell ezt a folyamatot. Így vagyok ezzel én is, szerencsére úgy nőttem fel, hogy mindig volt mit enni, az étkezések változatosak voltak és néha belefért egy kis nasi is, így nem voltunk olyan helyzetben, hogy előkerüljön az a bizonyos kockás füzet. Persze sokszor nem láthattunk a dolgok mögé, biztos vagyok benne, hogy anya nagyon sokszor legózott a pénzzel, hogy mindenre jusson ♥

Aztán amikor elköltöztem, jöttek a gondok (a számla meg a gondnok... hahaha :D), legalábbis a koszt terén, ugyanis már nem szorítkozhattam anya főztjére, csak akkor került főtt étel az asztalra, ha én megfőztem magunknak. És bizony örökös problémát jelentett - és jelent a mai napig - kitalálni, hogy mit főzzek, ami olcsó, általában egynél több napig kitart és még változatos is, amióta pedig dolgozok, azóta ez kiegészült még azzal is, hogy gyorsan elkészüljön, hiszen műszakozás mellett nem mindig van időm egy-egy komolyabb kaját összerittyenteni.

Őszinte leszek, nem vagyok egy gasztroangyal. Bármennyire is szeretnék, nem tartozom azok közé, akik imádnak a konyhában lenni, sütni, főzni, ha úgy tetszik nem vagyok egy jó nagymama alapanyag. Hatalmas nyűgnek élem meg a főzést, utálom, hogy örökösen azon kell agyalnom, hogy mit főzzek, mikor főzzem meg, ha tehetném állandóan csak rendelnék. S bizony elég sokszor rendelünk is, hála a SZÉP kártyának.

Számtalan esélyt adtam magamnak a menütervezés terén is, hétvégente összeírtuk a kajákat a hétre, bevásároltunk hozzá, de vagy a felét nem is főztem meg, mert már mást kívántunk, vagy akkora adagot sikerült összehozni, hogy 3-4 napig azt ettük.
Ahogy olvasgattam a könyvet, rájöttem, hogy valójában én ezt a módszert már elkezdtem bevezetni itthon - s ezek szerint egész jó irányba indultam el -, mert:
- a Bullet Journalben összegyűjtöttem a kedvenc ételeinket, külön kategóriákra lebontva,
- voltak próbálkozásaink arra, hogy beosztottam a napokat, hogy melyik nap milyen típusú étel legyen,
- egy időben volt, hogy egy hétre 5000 Ft-ot szabtam ki, s abból gazdálkodtunk.
Azonban egy idő után ezek mind kikoptak, s most ismét kialakult egy egyfajta káosz, ami lassan maga alá temet...

Jó hosszúra sikeredett a bevezető, de szükség volt rá, mert szerettem volna, hogy lássátok, hogyan jutottam el idáig, hogy megrendeljem ezt a kis füzetecskét.


Ez a könyv azoknak szól, akik:

1. "csökkenteni szeretnék az élelmiszerre költött pénzüket" (ez nem egyenlő azzal, hogy éhezni fognak vagy csak zsíros kenyéren fognak élni)

2. "többet szeretnének kihozni a konyhapénzükből"
- a bevásárlások követhetetlenek, nem tudják, hogy valójában mire is megy el a pénz, 
- sok az ad hoc vásárlás, azaz sokszor olyan dolgokat is megvesznek, ami felesleges, illeve már azért is megveszik, mert most pont akciós (nem baj, ha már otthon van pl. 10 kg liszt)
- "ugyanabból a pénzből magasabb minőségű ételeket szeretnének biztosítani a családnak" - pl. változatos és egészséges ételek, több gyümölcs és zöldség, kevesebb ételrendelés, kevesebb üres kalória, stb.

3. "az idejükkel szeretnének jobban bánni" - mert kevés idejük van a főzésre, így szeretnének minél hamarabb elkészülni vele (pl. kisgyermekes anyák, vagy mint én, aki műszakozik) vagy csak egész egyszerűen gyorsan el akarják tudni a bevásárlást.

4. "változatosabban szeretnének étkezni" - én ebbe a kategóriába (is) tartozom, mert sosem tudom, hogy mit főzzek, jó lenne minél változatosabban főzni, nem pedig ugyanazokat ismételni rövid időn belül, dee akkor is hasznos a könyv, ha a család válogatós (a könyvben erre az esetre is vannak tippek).

5. "egészségesen szeretnének étkezni" - akkor is követhető ez a módszer, ha diétázik valaki.

A könyvből megismerhetjük a KONYHAPÉNZ-VIRTUÓZ MÓDSZERT, amit Kinga (a könyv írója) talált ki. Megmutatja, hogyan kell menüt tervezni (ebben többféle koncepció összeállításával nyújt segítséget), hogyan írjunk bevásárlólistát, mire kell figyelni bevásárláskor, hogyan vásároljunk (boltban, piacon, vagy online felületen), hogyan használjuk ki az akciókat, de még ahhoz is ad tippeket, hogy hogyan vásároljunk be gyerekkel úgy, hogy lehetőleg ne fulladjon káoszba és nyilvános megszégyenülésbe a bevásárlás. Ezeken kívül még segítséget nyújt az élelmiszerek, zöldségek, gyümölcsök tárolásában, fagyasztásában is. 

A módszer célja: "megtalálni azt az összeget, amit minden hónapban, örömmel és lelkiismeret-furdalás nélkül elköltesz az étkezésre."

Egyelőre szkeptikus vagyok, na nem a módszerrel, hanem inkább magammal kapcsolatban. Hiszen nem arról van szó, hogy nem tudom, mit kell csinálni, mint kiderült nagyon is tudom, csak - ahogy fentebb is írtam -, nagyon nehezen veszem rá magam, hogy főzzek. Márpedig pont az a lényeg, hogy naponta, vagy kétnaponta főtt étel kerüljön az asztalra, az ételek változatosak, egészségesek legyenek. Na meg az is, hogy a lehető legjobban, legokosabban osszuk be a pénzt, hogy olyan dolgokra is jusson, amiket már régóta megvonunk magunktól.

Kingának saját Facebbok csoportja is van, ahová belépve még több hasznos segítséget kaphattok, illetve a többi taggal pedig közösen vehettek részt ebben a kihívásban, bátoríthatjátok egymást, tippeket, praktikákat cserélhettek :) További pénzügyi tanácsokért, tippekért ajánlom Kinga weboldalát is, nagyon sokat lehet tőle tanulni, én is még csak most kezdem felfedezni.

Ha kedvet kaptatok hozzá, ezen a linken meg tudjátok rendelni.

Ti is olyan nehezen szánjátok rá magatokat a főzésre, mint én? Ti hogy osztjátok be a konyhapénzt? Vagy egyáltalán, van külön konyhapénz nálatok?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése