Ékezetes betűk a Google Fonts-ban

Orbán Szilvi | szeptember 02, 2014
Amikor az oldalsávban található címek formázásról írtam, megemlítettem, hogy hogyan illeszthetünk be webfontot a blog sablonjába, kicsit kiszélesítve ezzel a Blogger betűkészletét. Akkor még azt hittem, hogy nem lehet beilleszteni magyar ékezetes betűket, de mint utólag kiderült, igenis lehet. Azt eddig is tudtam, hogy ha elszeretném érni az ékezetes betűtípusokat, akkor a latin extended opciót kell kiválasztani. Azonban amikor a beillesztésre került a sor, a kód valami miatt nem működött, ugyanúgy a Comic Sans satnya Ő betűje vigyorgott rám gúnyosan a képernyőről. Így belenyugodtam a dologba és egészen két héttel ezelőttig hagytam is a fenébe az egészet. De mivel nem hagyott nyugodni a dolog, utánanéztem, hogy mit lehet vele kezdeni, s rá is találtam a megoldásra, ami Ő-nem tök egyértelmű volt. Ja? És ezt nekem miért nem mondta, hogy így kell??!! :D Na mindegy, én úgy örültem neki, mint majom a farkának. :) 
Ám sajnos vannak olyan betűtípusok, amelyeknél még így sem működik az ékezet, ezekről sajnos fájó szívvel le kell mondanunk. (Akit nem zavar, az használhatja nyugodtan, lehet csak én vagyok ennyire maximalista :))


A google.com/fonts oldalon a bal oldalsó sávban nyissuk le a Latin szó melletti kis nyilat, majd a legördülő listából válasszuk ki a Latin Extended menüpontot (ez takarja az ékezetes betűinket). 

Én itt direkt kézírásos típust választottam ki, hogy jobban látszódjon a különbség. A Prewiew text-hez írjuk be a szokásos árvíztűrő tükörfúrógép ellenőrzőszót, s látni fogjuk, hogy melyik tartalmaz ékezetes betűket és melyik nem.


Ha kiválasztottuk a nekünk tetsző típust - és van is benne ékezet -, kattintsunk a kis nyílra. 
Ezt a kódot nem tudjuk szerkeszteni, ezért ezt így másoljuk be oda, ahol ebben a bejegyzésben mutattam. Ott már tudjuk szerkeszteni, mégpedig a következőképpen: 
A lilával kijelölt első jel - ami egyébként egy & jel lenne - mögé írjuk még be a következőt: amp; a második kijelölt jel (') után pedig írjunk be egy / jelet. A beillesztendő kódunknak tehát így kell kinéznie:

<link href='http://fonts.googleapis.com/ccs?family=Sacramento&amp;subset=latin,latin-ext' rel='stylesheet' type='text/css'/>

A többi lépés pedig ugyanaz, mint a fentebb linkelt posztban, egyedül csak ezt a kódot kellett egy kicsit megváltoztatnunk. Remélem sikerült érthetően elmagyaráznom, ha mégsem, akkor szóljatok! ;)

1 megjegyzés:

  1. mondtam már, hogy imádlak? :D mert ha nem, akkor most mondom ezer és egyszer (virtuálisan)! megmentetted a PPP új dizájnját a hamari leváltástól! :) köszönöööm ♥ (a sok szmájli a túláradó örömöm jelzi :D)

    VálaszTörlés