10+1 dolog, ami zavar egy blogon, weboldalon

Orbán Szilvi | február 02, 2014
Mióta elkezdtem blogolni, azóta egyre több blogot olvasok napi szinten, közülük sok egyből a kedvencem lett. Akik az elejétől kezdve követnek - vagy legalábbis néha idepislantanak -, azok látták, hogy hogyan alakult, formálódott a Pillecukor, sablonok, modulok jöttek, majd mentek. Mostanra azt mondhatom, hogy úgy néz ki a blog, ahogy én szerettem volna, most már teljesen a magaménak érzem :) Még egy valami van, amin szeretnék változtatni, az pedig az oldalsáv, de azon kívül olyan a mostani kinézet, amilyennek mindig is szerettem volna: letisztult, könnyen kezelhető, nem zavaró. Ha ezzel nem értetek egyet, akkor jelezzétek :) 
Másfél év kellett ahhoz, hogy végre legyen egy normális bemutatkozás is, eddig egyszerűen nem állt össze, hogy minek is kellene benne lennie, hogy nézzen ki, stb. De ma ezt is kipipáltam, s megmondom őszintén, nagyon tetszik :) Nektek? 

Sokan azt gondolják, hogy egy blogon csak a tartalom a lényeg, ha az jó, vicces, tanulságos, akkor teljesen mindegy, hogy milyen a körítés, az olvasók úgyis az olvasnivaló miatt mennek oda. Ezzel nem értek teljes mértékben egyet, mert bár a tartalom tényleg nagyon fontos, de szerintem sokat nyom a latba a külső is. Az is közrejátszik, hogy a megjelenés mennyire fogja meg az olvasót, vannak-e zavaró effektek az oldalon, mennyire vonzza a tekintetet. 

Összeszedtem néhány, szám szerint 10 tényezőt, amik engem kifejezetten zavarnak olvasás közben, amik nélkül sokkal élvezhetőbb lenne az adott oldal. Már most megjegyzem, ezek az én szubjektív véleményeim, attól, hogy nekem nem tetszenek, az nem jelenti azt, hogy másnak sem tetszhet vagy az teljesen rossz :) 


1. Tiritarka háttér

Egy rosszul megválasztott, cifra háttér teljesen elvonja a figyelmemet a lényegről. Minél nagyobb mintás, annál rosszabb. Pláne, ha még csillog vagy villog is. Az első időkben ebbe a hibába én is belefutottam, az első hátterem nagyon hangsúlyos volt. Később még sikerült beleválasztani, de mára már megmaradtam a fehérnél :) Szerintem ez a legjobb választás, vagy lehet még gondolkodni pasztell színekben is, de a harsány, rikító színeket felejtsük el. 

2. Színes betűk

Nagyon zavaró az is, ha rossz színt választunk a szöveggel kapcsolatban. Gondolok itt a neon zöldre, a lilára, a rózsaszínre (a fehér háttéren rózsaszín színek, rendkívül megerőltetik a szemet), sárgára, stb. Főleg ha a háttér sem illik hozzá. Ezek nagyon megerőltetik az olvasó szemét, szinte ugrál a szeme előtt a monitor. Mostanra már beláttam, hogy a legideálisabb a fekete és fehér kombináció, vagy max. a sötét szürke. A linkeket viszont lehet variálni, mondjuk az évszaknak megfelelően, de akkor is ügyeljünk arra, hogy könnyen olvasható legyen, ne vibráljon. 

3. Kézírásos betűtípus

Na, ez is egy tipikus olyan hiba, amibe az elején én is belefutottam. Lehet, hogy jól néz ki, de higgyétek el, hogy borzasztóan nehéz elolvasni. Szerintem az sem néz ki jól, ha nincs a betűkészletben ű, ő, így azok teljesen más betűtípussal vannak helyettesítve. Erre jobb, ha odafigyelünk :) Tökéletesen megfelelnek azok a betűtípusok, amik benne vannak a blog betűkészletében, nem kell variálni. 

4. Rossz tagolás, formázás

Na hát igen. Engem már eleve elriaszt, ha egy szöveg nincs tagolva, hanem ömlesztve van. Ember legyen a talpán, aki abból ki tudja szűrni a számára hasznos infókat. Egy bejegyzés legyen szellős, az egymáshoz tartozó információk legyenek egy helyen, ne lepkehálóval kelljen őket összevadászni. Használjunk alcímeket, kicsit nagyobb betűtípussal különböztessük meg a többitől őket. 
Korábban hagytam, hogy a sorok keszekuszán álljanak, de a húgom felhívta rá a figyelmemet, hogy használjam a sorkizárt opciót, mert úgy sokkal rendezettebb, olvashatóbb, s nem annyira zavaró. 

5. Zene

Nem egyszer kaptam már kisebb szívinfarktust egy oldal betöltése után, amikor elkezdett ordítani (ebben én is hibás voltam, mert maximumon volt a hangerő a gépen) Mozart vagy éppen egy amerikai rock együttes. A legidegesítőbb, ha nagyon nehéz megtalálni, hogy hol lehet lekapcsolni. Nem biztos, hogy az olvasó is vevő arra a zenei stílusra, amit mi szeretünk (kivéve azok, akik szintén rajonganak értük). 

6. Helyesírási hibák

Tisztában vagyok vele, hogy én is hibázok néha, de itt az olyan hibákra gondolok, mint pl. teccik, muszály, stb., amik szinte kiütik az ember szemét. Pláne, ha a helyes elválasztással is gondjai vannak az illetőnek. Djkaty indított egy szuper kis sorozatot, amiben összegyűjti azokat a hibákat, amiket szinte rendszeresen elkövetnek a bloggerek. Nagyon tanulságos, én is sokat tanultam már belőle, ajánlom mindenkinek :) 

7. Túlzsúfolt oldalsáv

Sok olyan blogot láttam már, ahol sokkal több modul van kinn, mint amennyi bőven elegendő lenne. Mindenféle kép, videó, lejárt nyereményjátékok képei, hírek, bloglista, kedvenc könyvlista stb. 
Az oldalsáv nem erre való. Bőven elég egy bemutatkozó, egy archívum, egy kereső, utóbbi hozzászólások, kedvenc bejegyzések és kész. Ezek mellé még mehetnek reklámok is, ha belőlük élsz, de erről majd a következő pontban :) A címkefelhő is hasznos, de sokkal jobb megoldás, ha a blog alján található, s nem az oldalsávban foglalja a helyet. Ez főleg akkor hasznos, ha nagyon sok címkét használ az ember. 

8. Túl sok reklám

Én elhiszem, hogy valaki abból szeretne megélni, de azért ezt sem kellene túlzásba vinni. Itt most főleg az olyan reklámokra gondolok, amik azt hangoztatják, hogy te vagy a szerencsés nyertes, spam gyanúsak, stb. Ezekre úgysem kattint senki sem, igyekezzünk inkább normális, megbízható szponzorokat, hirdetőket felhajtani :)

9. Nehéz navigáció

Hányszor előfordult már, hogy egy adott blogon kerestem valamit, de az istennek sem találtam meg, nem volt sem címkefelhő, sem oldal, még az oldalsávban sem volt kereső modul. Előfordulnak olyanok, ahol vannak oldalak, de nem működnek, vagy nem is az van rajta, mint amit a fül sejtetne. Pedig oldalakat könnyen létre lehet hozni, csak be kell címkézni a bejegyzéseket, kategóriáknak megfelelően és az Elrendezés menüpontban létrehozni az oldalakat. Erről korábban már volt bejegyzés, ha kíváncsi vagy rá, itt elolvashatod. 

10. Hibás linkek, nem elérhető képek, forrásmegjelölés hiánya

A bloggerek világában nem egyszeri hiba, hogy sokan "elfelejtik" megjelölni a forrást, ha nem a saját szellemi termékükről van szó, legyen az kép, videó, sőt láttam már egy teljes bejegyzést is kimásolva. Ennek akár jogi következménye is lehet, ha az illető rájön a "lopásra", még akkor is, ha nem szándékosan történt meg (pl. már eleve olyan oldalról van, ahol már nem volt megjelölve a forrás). 
Néha érdemes végigpörgetni a bejegyzéseket is, megnézve, hogy minden link működik-e, illetve hogy a kép is ott van-e még, nem tűnt-e el időközben (pl. egy internetes címre mutat a hivatkozás, de arról az oldalról már eltávolították, vagy áthelyezték máshova).
Ha nem én készítettem a képet, akkor mindig megjelölöm a forrást, kivéve a montázsoknál, amiket én rakok össze - igaz talán ott sem ártana, erre figyelni fogok a következőkben - ha nincs megjelölés, akkor az az én képem :) (mint pl. fenti kép, ő az én icipici laptopom :)) 

+1 Apró betűk

Ez utólag jutott eszembe, ezért került a lista végére :) Ezt a kis hibát is sok blogger elkövetni, engem viszont kifejezetten zavar, amikor bogarászni kell a betűket, annyira aprók. Nem tudom, hogy a tulajdonos hogy gondolta, neki mennyire olvasható. Talán azért, mert enélkül soknak látszana a tartalom és attól tart, hogy az olvasó nem olvassa végig? Ha ez lenne az oka, akkor nyugi, ha izgalmas és érdekes a tartalom, akkor is végigolvassuk, ha nagyobb betűkkel van írva :) Sokszor találkoztam olyan oldallal, ahol kicsik voltak a betűk, de hatalmasak a képek. Szerintem ez sem jó, igyekezzünk megtalálni az arany középutat, legyen a két dolog összhangban egymással :) Az ideális betűméret a 12x, itt a Bloggerben pedig a Normál méret a legtökéletesebb, ennél nem kell sem kisebb, sem pedig nagyobb. A nagyobb méretet használhatjuk kiemelésre is, vagy a tagolásnál, ahogy azt már fentebb említettem.

Benneteket mi szokott zavarni egy blognál vagy weboldalnál? Itt zavar valakit valami, vagy hiányoltok esetleg valamit?

8 megjegyzés:

  1. Ezekkel én is egyetértek, régebben én is több úgymond hibába beleestem, de már látom, hogy az egyszerűség a legjobb. :)
    A kézírásos betűtípust én címeknél szeretem, de ha az egész szöveg abból áll, az már nem kissé zavaró.
    Most találtam rá a blogodra, de nagyon tetszik, pont olyan, amilyennek lennie kell! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdvözöllek itt a blogon! :)
      Már én is sok betűtípust kipróbáltam, most épp ez a kedvenc a címeknél :) CSak zavaró, hogy nem mindig töltődik be rendesen és Comic Sans lesz belőle :D
      Köszönöm a dicséretet, örülök, hogy tetszik :) Én a minap találtam rád, szépen olvasom vissza a bejegyzéseket :) Ahogy elnéztem azoknak a blogoknak a listáját, amiket követsz, észrevettem, hogy nagyon sok egyezik az én kedvenceimmel is :D

      Törlés
  2. Teljesen jó gyűjtemény, ezek szerintem is alapvető dolgok. Természetesen ha konkrét oldal típust kellene vesézni, akkor szépség témában a képek minősége a dilim. Fordítva is működik, hiába szép a sablon ha a képek életlenek, nem színhelyesen és így tovább. Ugyanúgy egy lakkozós blogon elvárom, hogy ne legyen kifestve a körömágy és a fél ujj is, mert onnantól kezdve eszemben sincs tovább olvasni. Most, hogy így belegondolok elég sok minden zavaró tud lenni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na igen, a képek...Ez is megér külön egy misét, én sem szeretem az olyan lakkos képeket nézegetni, ahol lusta az illető rendbe tenni a körömágybőrt, letörölni a glittert, stb. mielőtt lefotózná. Én is igyekszem minél jobb képeket készíteni, próbálgatni a beállításokat, egy tök egyszerű gépem van, nem egyszerű vele profi képeket készíteni :)
      A kedvenc blogjaim között szerencsére adnak erre, gyönyörű képeket készítenek, egyszerűen imádom őket végig nézni :) Szinte már a képtől megjön a kedvem a vásárláshoz :)

      Törlés
  3. Nekem is egyet kell értenem veled, ezek mind-mind nehezen olvashatóvá, áttekinthetetlennél tesznek egy blogot és elmegy az ember kedve a nézegetésétől. :S Nekem még az is fontos, hogy egy lágyabb pl. pasztell szín legyen a háttér, amit nézve nem fárad el olyan könnyen a szem, hiszen gyakran órákat is képes vagyok eltölteni mások blogjait nézegetve és már észre vettem, hogy a fehér is zavaró tud lenni hosszabb idő után. :)
    Ui. Most akadtam rád, szorgalmasan böngészek. ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Először is üdv itt a blogon, örülök, hogy ide találtál ;)
      Igazad van abban, hogy a fehér is zavarja egy idő után, de egyelőre még keresem a tökéletes színt háttérnek :) Amikor valaki elkezd egy blogot, először azt tartja szem előtt, ami neki tetszik, ami saját magát tükrözi, s bele sem gondol, hogy esetleg azok az effektek, színek zavarják az olvasókat, pedig szerintem pont ők a lényeg, kivéve, ha valaki tényleg saját magának írja a blogot :)

      Törlés
  4. Szia!
    Nagyon tetszik a blogod és ez a bejegyzés sok mindenre rávilágított, amik valóban fontos dolgok egy blog készítésekor. :)
    Nekem is van blogom, ha van kedved,nézz körül nálam!
    http://pandalanyolvas.blogspot.hu/
    Üdvözlettel:
    Judit

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Örülök, hogy tetszik a blog és ez a bejegyzés :) Nagyon tetszik a blogod, főleg a kézírásos megoldás, szuperül néz ki ;)

      Törlés