Mézeskalács project 2012 - A tészta

Orbán Szilvi | december 14, 2012
Most, hogy már csak 10 nap van karácsonyig, elérkezettnek láttam az időt, hogy nekifogjak a mézeskalács sütésnek. Pedig úgy volt, hogy idén nem lesz sem házikó, sem mézeskalács, de a "klubban" olyan szép mézeskalácsokat tettek fel a csajok, hogy én is kedvet kaptam :)
Közben majdnem feladtam, ment a szentségelés (bocsánat) rendesen, ugyanis ismét hoztam a formámat és szerencsétlenkedtem egy sort. De nagyon sok mély lélegzetvétel után folytattam és 3 órányi ténykedés után elkészültem vele.
A dolgot nehezítette az is, hogy mivel szerettem volna megosztani veletek, így képeket is csináltam közben, ami több bonyodalmat is szült...Hogy miket, a képek alapján elmesélem :))

De először jöjjön a recept, amit itt találtam és már be is írtam a receptfüzetembe, mert bevált, és mostantól mindig ezt fogom használni. (Már volt pár receptem, de sosem írtam oda mellé, hogy melyik való dísznek és melyik ehető. Tavaly az ehetőből csináltam, aminek az lett az eredménye, hogy összedőlt a ház.)

Hozzávalók 1 házikóhoz és kb. 44 db sütihez
250 g méz
100 g vaj (én margarinnal csináltam)
125 g porcukor
13 g mézeskalács fűszerkeverék
8 g holland kakaópor
500 g liszt
3 g sütőpor
1 tojás
1 csipet só (upsz, most jutott eszembe, hogy ez kimaradt...)

A fényes mázhoz
1 egész tojás (ezt még sütés előtt kenjük a tésztára)
2 tojásfehérje (ezt pedig sütés után, még a forró tésztára)

A házikó összeállításához és a díszítéshez
2 tojásfehérje
500 g porcukor

Az első montázson a tészta összeállításának menetét láthatjátok, lépésről-lépésre.

(Zárójelben megjegyzem, a helyes sorrend az, ahogyan a hozzávalók követik egymást, én össze-vissza csináltam, tuti könnyebb lett volna összedolgozni, ha úgy csinálom.)

 

1. a hozzávalók felsorakoztak a bevetéshez
2. a lisztet átszitálom, hogy jó porhanyós legyen. A képen nem szerepel, de ekkor adtam hozzá a sütőport is.
3. a porcukorral is ugyanígy járok el.
4. hozzáadtam a kakaóport.
5. majd a mézeskalács fűszerkeveréket is.
6. itt jött az egyik szerencsétlenkedésem, ugyanis ahogy fotóztam le a tojást, az szépen belepottyant, még mielőtt elkészült volna a kép. No nem baj - gondoltam -és a kenéshez odakészített tojást vettem elő, hogy majd úgy teszek, mintha önteném bele. De mit ad Isten, ez a tojás is úgy dönt, hogy ő is belecsúszik. Egy alapos szentségelés, majd 5 mély lélegzet. Majd folytattam tovább a műveletet.
7. belecsurgattam a mézet is.
8. elővettem az én kis drága mixeremet meg a dagasztó karokat, és itt jött az újabb szentségelés. Történt ugyanis, hogy sokadikra sem tudtam a gépbe beledugni őket. Ismét mély lélegzet, számolás 10-ig. Végül kiderült, hogy nem is jót szerettem volna beleerőltetni, az egyik kar a másik kézi mixeremhez való (jól megy mi, kettő is van). Kicseréltem és láss csodát, úgy ment bele, mint kés a vajba. Elkezdhettem végre dagasztani (vagyis összedolgozni).
9. kb. 20 perc keverés után elkészült.


1. jól összegyúrtam a tésztát. Ez is jó sokáig tartott, ugyanis a 2 tojás tett arról, hogy ne menjen egyszerűen. Totál lágy volt, egyszerűen nem tudtam vele mit kezdeni. De miután adtam hozzá még jó adag lisztet, már úgy viselkedett, ahogy kellett.
2. kb. 4 mm-esre kinyújtottam (itt-ott kicsit vastagabb lett, vagy én vagyok ennyire béna, vagy a sodrófám - gyanítom, hogy én...)
3. a sablonokat rátettem és kivágtam a ház elemeit, majd egy éles késsel alájuk nyúltam (hű, de perverz), és gyors mozdulattal áthelyeztem őket a sütőpapírral bélelt, előre odakészített tepsikbe (mert miért is fért volna bele egybe, ugye...). Volt, amelyik még így is eldeformálódott, azon igazítottam egy kicsit.
4. az egy egész tojást jól elkevertem, majd bekentem vele a tésztákat, majd 185°C-os sütőben kb. 10 percig megsütöttem (figyelni kell, mert hamar megég, a kémény funkciójához híven eléggé kormos lett :D). Miután kisültek, rögtön azután, hogy kivettem a sütőből, lekentem tojásfehérjével, hogy szép fényes felületet kapjon.
5. és tádáááááámm, ilyenek lettek. Mivel a ház elemeinek kiszaggatása után még maradt tésztám, így a maradékból szaggattam ki csillagokat, virágokat, fenyőfákat, stb. összesen 44 db lett.

Hát ez történt ma, holnap pedig jön a díszítés, ma már nem mertem bevállalni :)) Ha minden jól megy, holnap lesz arról is bejegyzés.

1 megjegyzés:

  1. Eddig jól néz ki, kíváncsi vagyok, milyen lesz a végeredmény!
    Én idén fogok először mézeskalács házikót készíteni (eddig mindig csak egyszerű sütiformákat csináltam, bár abból rengeteget), remélem sikerül.:)

    VálaszTörlés